Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Piekeinzuidoostazie - WaarBenJij.nu Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Piekeinzuidoostazie - WaarBenJij.nu

Don Det

03 December 2016 | Laos, Don Det Tok

Don Det is een eiland in de mekong, onderdeel van de 4000 islands. Op dit eiland kun je vooral relaxen. De man van ons guesthouse zei ook dat de tijd hier een soort stilstaat en dat het echt de sfeer heeft van hoe relaxt en slow-paced het oude Azië was. Aan de ene kant is dat ook erg te zien bij de locals. De mensen doen niet veel op een dag behalve, zeker de vrouwen kunnen er wat van, Beerlao drinken. De kratten worden dan natuurlijk niet weggegooid maar herbruikt als barbecuestandaard. Of kruk. Het is ook een populair oord voor backpackers en er is een groot aantal bars en guesthouses dat nu gerund wordt door de marihuana smokende Engelsman of Australiër. Wat ons vooral opviel was dat, we het er eigenlijk erg druk hadden verwacht, eerder zoals Pai of Vang Vieng. Dit was echt helemaal niet het geval, er zijn wel westerse bars maar over het algemeen zijn die allemaal best leeg. Een groot deel van het eiland en het eiland ernaast, Don Khon, is nog heel onaangetast en het plattelandsleven van de Laotiaanse mensen is goed zichtbaar. We hadden een fietstocht gemaakt over de eilanden, naar het zuidelijkste puntje van Don Khon. Er was hier een dorpsfeest gaande, want er was een dj/optreden gaande met een speaker die wat betreft volume de maximale decibel van een Amsterdamse nachtclub wel drie dubbel overschreed. De mensen waren leuk aan het dansen en dat was leuk om te zien.

Wat verder wel leuk was dat je op dit punt Irriwaddy dolfijnen kon spotten. Je werd dan met een bootje meegenomen over de rivier en dan zou je ze kunnen zien. De Irriwaddy dolfijnen worden met uitsterven bedreigd omdat er nog maar weinig populaties zijn in de wereld. En 4 van de 6 populaties zijn stervende. We twijfelden nog even omdat we bang waren dat deze populatie waarschijnlijk door het harde speakergeluid spontaan gehalveerd was en de nog overgebleven helft waarschijnlijk zich bij een andere populatie aan de andere kant van de wereld zou hebben gevoegd, maar hadden het toch gedaan. Dit bleek uiteindelijk de goede keuze want we hebben ze toch gezien! Eerst hoor je het geluid van water wat ze uit hun hoofd spuiten en dan zie je ze boven het water uitkomen en vervolgens zie je een vinnetje uitsteken. Het was heel bijzonder.